Leipomo Primula

Primulassa yhdistyvät pienen leipomon ketteryys ja sydän sekä ison leipomon tehokkuus.

Leipomo Primulan juuret ulottuvat vuoteen 1908. Primula on keskittynyt valmistamaan pakasteleipomotuotteita vähittäiskauppojen Bake off -pisteisiin. Kasvua yritys hakee vähittäiskauppojen lisäksi mm. HoReCa-sektorilta sekä kansainvälisiltä markkinoilta, jonne Primula on tähän mennessä toimittanut private label -tuotteita.

Iskussa maailmalle -kasvuohjelmasta Primula lähti hakemaan työkaluja kansainvälistymiseen, uusia tapoja toimia, ideoita sekä lisäryhtiä tekemiseen. Primulan kaupallinen ja valikoimapäällikkö Satu Kandolin kertoo, että he odottivat erityisesti oman vientipolun kirkastamista ja uuden oppimista. “Tarkoituksena oli saada silmät auki, sillä monesti itse ei näe kaikkia asioita. Mietittiin, mitä ideoita olisi saatavilla ulkopuolelta”, hän selvittää. Kandolinin mukaan heidän odotuksensa Iskussa maailmalle -ohjelmaa kohtaan ovat tähän mennessä täyttyneet: “Meidän tekeminen on kokonaisuutena todella mennyt eteenpäin, ollaan tehty ohjelman myötä myös määrätietoisemmin asioita kansainvälistymisen eteen. Oon myös tykännyt erityisesti siitä, että ohjelmassa on edetty meille sopivan kokoisin askelin.”

Kandolinin mukaan Iskussa maailmalle -ohjelma on tarjonnut sopivassa määrin teoriaa ja konkreettista työskentelyä sekä esimerkkejä. “Kokonaisuutena kaikki on ollut todella hyödyllistä ja eri sisällöt tukevat toisiaan. En sulkisi mitään tästä pois, sillä on tärkeää rakentaa hyvä teoriapohja, mutta myös konkreettiset vinkit ja työkalut kansainvälistymiseen auttavat etenemään”, hän summaa. Primula on löytänyt ohjelman kautta myös oman vientikummin. “Vientikummillamme on todella käytännönläheinen lähestymistapa ja se sopii meille hienosti. Hänen avullaan tuotteita on jo saatu maailmalle näytille ja maistatettavaksi”, Kandolin kertoo. Hänen mielestään ohjelman kautta saadut verkostot ja kontaktit ovatkin avainasemassa. He ovat ohjelman aikana saaneet myös arvokasta sparrausta muilta yrittäjiltä sekä vastauksia kiperiin kansainvälistymiskysymyksiin.

“Aava & Bangin porukasta välittyy innostus tekemistä kohtaan, ja se innostaa myös meitä asiakkaita toisella puolella. Teillä on ammattitaitoa, monipuolista osaamista ja erityisesti pidän siitä, etteivät valmennuspäivät kanssanne ole perinteistä pönöttämistä. Ne on olleet tosi piristäviä, hauskoja ja värikkäitä. Mun mielestä se on oikea tapa tehdä tätä”, Kandolin kiittelee.

Hän rohkaiseekin kaikkia, jotka ovat pohtineet kansainvälistymistä, lähtemään mukaan Iskussa maailmalle -ohjelmaan. Hänen mukaansa ohjelma sopii kaikille kansainvälistymisen eri vaiheissa oleville yrityksille, riippumatta siitä, miten pitkällä oma tekeminen viennin suhteen on. “Ohjelman aikana se oma suunta ja kansainvälistymispolku varmasti kirkastuu ja terävöityy. Ja vaikka päättäisitkin olla tekemättä vientiä, niin kyllä tämä auttaa kotimaan kaupassakin – siinä saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla”, kuvailee Kandolin. Kansainvälistymisoppien lisäksi Primula on saanut ohjelmasta paljon uusia ajatuksia myös myyntiin ja markkinointiin sekä liiketoiminnan kehittämiseen myös kotimaassa.