Elintarvikeviennissä ajateltava isommin – maailman puhtain ruoka rekkalasteittain maailmalle
Julkaistu 8 lokakuun, 2020
Ruoka on meille jokaiselle suomalaiselle sydämen asia. Sukupolvelta toiselle on opetettu, ettei ruualla saa leikkiä eikä sitä saa heittää roskiin. Ruoka on osa kulttuuriamme yhdessä syömisen, nautiskelun ja makuelämysten kanssa. Olemme vaatimattomia ruokamme suhteen, joten emme tohdi kilpailla ruokakulttuurilla muiden vahvojen maiden, kuten Italian ja Kreikan kanssa. Mutta me kilpailemme, vain eri sarjassa kuin perinteiset arvostetut ruokamaat. Tähän sarjaan olemme lähteneet edelläkävijöinä siitä tietämättä.
Kuten tiedämme jo lähes itsestään selvyytenä, suomalainen ruoka on ylivoimaisesti maailman puhtainta. Tämä on niin tietoisten valintojen, tinkimättömän työn kuin ilmasto-olosuhteiden ansiota. Vaatimattomaan suomalaiseen tyyliimme emme kuitenkaan kerro tästä ulkomailla. Kuten emme siitäkään, kuinka laadukasta, antibiottivapaata ja maukasta ruokaa tuotamme poikkeuksellisilla leveysasteilla.
”Korona rikkoi vanhan turvallisuuden tunteen. Tässä maailmassa suomalaisen ruoantuotannon suuri viisaus on ollut rajoittaa antibioottien käyttöä tuotantoeläinten kasvatuksessa. Se antaa meille ratkaisevan etumatkan ja tästä pitää kasvattaa ruokaketjumme suurin tarina.” (Matti Apunen, Seisova pöytä -pamfletti 2020).
Suomalainen ruuantuotanto, osaaminen, puhdas vesi, laatujärjestelmät sekä eritoten ainutlaatuiset makuelämykset ovat kilpailuetuja, joita elintarvikealan yritykset voisivat hyödyntää strategisessa ruokaviennissään. Suomi tarvitsee uusia strategisen viennin avauksia, eli tavoitteellista ja systemaattisesti eteenpäin vietyä, ei pelkästään muutaman lavan taktista ylijäämävientiä.
”Suomalaisen ruoan tarinan ydin on luotettavuuden koodi: me teemme – emme selitä. Samaan aikaan juuri tämä tarina meidän pitää osata kertoa. Heti ja selkeästi, mutina ja mussutus ei auta” (Matti Apunen, Seisova pöytä -pamfletti 2020).
Me suomalaiset osaamme, me toteutamme ja me luomme uutta todistettavasti täysin eri mittakaavassa kuin suurin osa maailman maista. Nyt on meidän kaikkien aika laittaa elintarvikevienti sille tolalle, jolla sen jo kuuluisi olla.
Tammikuussa 2020 käynnistyvässä elintarvikealan Iskussa maailmalle -kasvuohjelmassa haluamme varmistaa suomalaisten elintarvikealan yritysten valmiudet viennin kasvattamisessa ja auttaa heitä johtamaan tarvittavat muutokset läpi organisaation. Viiden kuukauden aikana rakennamme yritysten kanssa kansainvälisesti suunnatun kasvusuunnitelman, joka ottaa huomioon niin henkilöstön, osaamisen kuin strategiset tavoitteet ja markkinointiviestinnälliset näkökulmat. Ohjelmassa me
- Luomme uutta, kirkastamme olemassa olevaa. Yritykset rakentavat ohjelman aikana kasvusuunnitelman kansainvälistymiseen, jota testataan kahdesti pienryhmäsparrauksissa asiantuntijan johdolla.
- Osallistamme ja autamme oppimaan. Emme keskity luentoihin ja monologeihin, vaan systemaattistamaan yrityksen vientiä osallistavien ja herättelevien valmennusten kautta.
- Haemme muutosta yrityksissä, emme yksilöissä. Osallistamme valmennuksiin yrityksesi avainhenkilöt (1-3 hlöä) ja haemme muutoksia ja kehitysaskelia yrityksen strategiassa, emme vain yksilön osaamiseen kehittämisessä.
- Katsomme kauas, aloitamme läheltä. Kansainvälisten vientimarkkinoiden onnistunut avaaminen ei keskity vain yrityksen muutamaan henkilöön. Maailmanvalloitukseen tarvitaan koko henkilökunta, jokainen tiimi ja jokainen sähköposti ja sosiaalisen median päivitys.
- Todistetusti saamme toimintaa ja tuloksia aikaan. Kurkkaa onnistumistarinat täältä.
Lähde kanssamme avaamaan oman yrityksenne mahdollisuuksia kansainvälistymiseen ja luomaan siihen tarvittavia verkostoja alan asiantuntijoiden ja yritysten kanssa. Strategista vientiä ei tehdä yksin, se tehdään yhdessä!
Lisätietoja ohjelmasta ja viennin mahdollisuuksista löydät www.iskussamaailmalle.fi ja maailmalle@bang.fi
Kasvuohjelma käynnistyy elokuussa 2020
Julkaistu 19 toukokuun, 2020
Meillä syödään maailman parasta ruokaa. Suomalaisella elintarvikealalla on paljon vahvuuksia kansainvälistymistä ajatellen: laadukas tuotekehitys, maltilliset palkkaratkaisut, kohtuulliset raaka-ainekustannukset ja esimerkiksi puhtaat raaka-aineet. Tästä syystä johtuen jokaisen itseensä uskovan alan toimijan tulisi ajatella asiaa laajemmin ja ponnistaa näistä lähtökohdista korkeammalle – yksin ja yhdessä. Iskussa maailmalle -kasvuohjelma käynnistyy jälleen elokuussa 2020 kooten yhteen kansainvälistymiseen tähtäävät elintarvikealan yritykset. Olethan sinäkin mukana?
Iskussa maailmalle kokoaa kansainvälistymiseen tähtäävät elintarvikealan yritykset yhteen ja kehittää yritysten kansainvälistymisvalmiuksia valtakunnallisesti. Laajennamme mukana olevien yritysten ymmärrystä kansainvälisen kasvun mahdollisuuksista, haasteista ja vaatimuksista. Yrityksiä sparrataan ja valmennetaan viiden kuukauden ohjelman aikana ymmärtämään viennin vaatimukset sekä valmistautumaan matkaan jo kotikentällä. Ohjelman aikana yritykset ottavat rohkean seuraavan askeleen elintarvikeviennin polulla.
Iskussa maailmalle -kasvuohjelman tavoittena on kääntää elintarvikealan toimijoiden kansainvälinen kasvuvaihde päälle jo liiketoiminnan peruslähtökohdista käsin: ohjelma vahvistaa vientituotteiden kehittämistä sekä tukee kasvuhakuisten yritysten verkottumista. Jokainen osallistuva yritys rakentaa kasvuohjelman aikana kansainvälistymisen näkökulmasta terävöitetyn liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelman, jota sparrataan asiantuntijoiden toimesta.
Kolme kovaa kysymystä
Mitä ohjelma sisältää? Kasvuohjelma sisältää neljä kasvutyöpajaa etäosallistumismahdollisuudella, kaksi valtakunnallista verkottumistapahtumaa, pienryhmäsparrausta sekä digitaalisen alustan.
Kuka voi osallistua? Toiveena on, että jokaisesta yrityksestä osallistuu vähintään yksi avainhenkilö koko kasvumatkalle, mikä takaa kehittämistyön jatkuvuuden. Hänen rinnallaan työpajoihin ja päiviin voi osallistua myös muita avainhenkilöitä.
Mitä ohjelma kustantaa? Viiden kuukauden kasvuohjelman yrityskohtainen kustannus on 2500 € + ALV.
Iskussa maailmalle -kasvuohjelma käynnistyy elokuussa 2020. Rakennetaan yhdessä kasvupolku, joka palvelee parhaiten juuri sinun yrityksesi tarpeita! Lue lisää lataamalla esite tästä ja ilmoittaudu mukaan täällä. Lähdethän sinäkin Iskussa maailmalle?
Tiedote: Covid-19 -viruksen vaikutukset kasvuohjelmaan
Julkaistu 25 maaliskuun, 2020
Lämmin tervehdys ja terveiset Iskussa maailmalle -kasvuohjelmasta!
Aava & Bang Oy sekä Iskussa maailmalle -kasvuohjelma suhtautuu Covid-19 -virukseen vakavasti ja haluamme toimia vastuullisesti, jotta viruksen leviämistä saadaan hidastettua lähikontakteja välttämällä. Meille asiakkaidemme sekä työntekijöidemme turvallisuus on ensisijainen tekijä kasvuohjelman toteuttamisessa.
Olemme reagoineet vallitsevaan tilanteeseen välittömästi ja haluamme varmistaa osallistujille parhaan mahdollisen tuen ohjelman tiimoilta. Oheisesta viestistä löydät tiedon viruksen vaikutuksista kasvuohjelman toteutukseen. Saman tiedon löydät myös sähköpostistasi, josta löydät myös pyynnön tiedottaa meitä tilanteestanne. Yleisiä ohjeita viruksesta löydät täältä.
Iskussa maailmalle Grow Global 2 tapahtuma siirtyy!
Tulemme siirtämään valtakunnallisen 31.3. Iskussa maailmalle: Grow Global 2 tapahtuman myöhemmäksi noudattaaksemme viranomaisten ohjeistuksia sekä varmistaaksemme osallistujien turvallisuuden. Uusi tapahtumapäivä on 3.9.2020. Lähtökohtaisesti tapahtuma tullaan toteuttamaan samalla sisällöllä kuin suunniteltu maaliskuun tapahtuma. Samalla siirrämme myös valtakunnallisen Iskussa maailmalle: Grow Global 3 tapahtuman syyskuulta keskiviikolle 4.11.2020.
Iskussa maailmalle -kasvuohjelman neljännet ja siten viimeiset työpajat on aikataulutettu touko-kesäkuulle 2020. Tällä hetkellä pidämme kiinni työpajojen aikatauluista, mutta seuraamme tilanteen kehittymistä aktiivisesti seuraavien viikkojen aikana ja informoimme osallistujia muutoksista näiden osalta. Tiimillämme on loistavat valmiudet sekä resurssit siirtää nämä työpajat tarvittaessa digitaalisille alustoille etäyhteyksien päähän ja siten mahdollistaa yrityssparraus teille sopivana ajankohtana paikasta riippumatta.
Poikkeustilanteessa teitä tukien!
Poikkeustilanteen aiheuttaman epävarmuuden jaloissa haluamme kannustaa teitä entistä uskaliaampiin ratkaisuihin ja olla tukenanne parhaalla mahdollisella tavalla. Sähköpostista löydät pyynnön vastata muutamaan kysymykseen koskien sitä, millä tavoin vallitseva taloudellinen tilanne ja koronavirus vaikuttaa teidän yrityksenne toimintaan? Vastaathan kyselyyn, jotta voimme kohdistaa verkostomme voimaa ja auttaa toinen toistamme.
Ihmisten terveys ja hyvinvointi on varmasti etusijalla meidän kaikkien tekemisessä. Mikäli päätöksestä herää jotakin kysyttävää, vastaamme tiimin kanssa mielellämme.
Myötätuulta ja tekemisen meininkiä,
Oona Ikonen ja koko Iskussa maailmalle -tiimi
Oona Ikonen
Asiakkuuspäällikkö
maailmalle@bang.fi
040 555 5543
Vientipolku on nyt julkaistu!
Julkaistu 14 tammikuun, 2020
Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!
Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.
Suomalaisella elintarvikealalla on paljon vahvuuksia kansainvälistymistä ajatellen. Viennin kokonaisprosessi on kuitenkin monivaiheinen ja epäselvyys askelmerkeistä sekä auttavista tahoista on hidastanut vientiin ryhtymistä ja viennissä onnistumisen mahdollisuuksia.
MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet ensimmäistä kertaa viennin kokonaisuuden selkeäksi, visuaaliseksi ja mahdollisuuksia avaavaksi työkaluksi. –Vientipolku auttaa yrityksiä konkretisoimaan viennin askelmerkkejä sekä saamaan viennistä konkreettisia euroja. Polku on mallinnettu sellaiseksi, että se auttaa myös pidemmällä olevia yrityksiä kirkastamaan omaa toimintaansa, sanoo MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios.
–Pilotoinnista saatujen palautteiden pohjalta vientipolku tuo lisäarvoa erityisesti viennin eri vaiheiden selkeyttämiseen. Kokonaiskuvan ymmärtäminen tuo ryhtiä yrityksen viennin johtamiseen ja siten nopeuttaa etenemistä, painottaa Aava & Bangin liiketoimintajohtaja Vilja Laaksonen.
Tällä hetkellä vain 13-14 % suomalaisista elintarvikealan pk-yrityksistä toimii kansainvälisillä markkinoilla ja näilläkin yrityksillä viennin osuus liikevaihdosta on keskimäärin 5-10 %. Vientiviikon tavoitteena on vahvistaa suomalaisten elintarvikealan yritysten viennin mahdollisuuksia ja roolia kansainvälisillä markkinoilla. Vientiviikolla juhlistetaan näitä teemoja ja nostetaan esiin isoja ja pieniä viennin onnistumisia. Jokainen avattu ovi maailmalle on uusi viennin mahdollisuus.
Vientipolun löydät osoitteesta: https://www.mtk.fi/vientipolku ja se täydentyy maaliskuussa Iskussa maailmalle Grow Global -tapahtumassa julkaistavalla videolla.
Lisätietoja
Thimjos Ninios, vientijohtaja MTK, +358 45 264 7131
Mikaela Vuorisalmi, Projektikoordinaattori, RuoKasvu-hanke, +358 50 470 7982
Vilja Laaksonen, Liiketoimintajohtaja, Aava & Bang Oy, +358 50 347 2299
Hyvää Suomalaisen ruoan päivää!
Julkaistu 4 syyskuun, 2019
Tiesitkö, että tänään 4.9. vietetään maailman ensimmäistä Suomalaisen ruoan päivää? Meille myös eilinen oli Suomalaisen ruoan päivä, kun kokoonnuimme ensimmäiseen Iskussa maailmalle: Grow Global -teemapäivään, joka kokosi elintarvikealan toimijat ympäri Suomea yhteen.
Päivä sisälsi tutkimustietoa, tekemistä, tutustumista ja tarinoita tosielämästä. Professori Tanja Leppäaho kertoi meille siitä, mikä erottaa kansainvälisillä markkinoilla menestyjät muista. Kaiken ytimessä on sosiaalisen suhteen luominen asiakkaaseen, loppuasiakkaaseen tutustuminen ja se, että keskittyy tekemiseen, jossa on hyvä. Osaamista voi ja kannattaa täydentää myös yrityksen ulkopuolelta. Avain menestykseen löytyy siitä, että palapelin palat ovat kohdallaan ja oikea osaaminen oikeassa paikassa. Muistatko sinä kysyä asiakkaaltasi, miten hänen mummonsa voi? Tällä kysymyksellä saattaa olla käänteen tekevä vaikutus.
Löfbergsin maajohtaja Leif Sjöblom vei meidät puheenvuorossaan kahvin ja kasvutarinoiden maailmaan. Hän kannusti yrityksiä tutustumaan virallisten markkinoiden lisäksi myös epävirallisiin markkinoihin. Haastattele tuttuja ja tutun tuttuja. Opi tuntemaan asiakkaasi ja kohdemarkkinasi. Keskustele ja kokeile. Muista, että arvokas tieto on usein myös ilmaista tietoa.
Asiantuntijapaneelissamme arvokkaat vinkit vientiin jakoivat MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios, Tuoretien logistiikkapäällikkö Jaakko Saha, Aava & Bangin liiketoimintajohtaja Katja Asikainen ja Export Makerin liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Jonne Pöyhtäri. Heidän kaikkien vinkkejä yhdisti suunnitelmallinen tekeminen, tavoitteellisuus, asiakasymmärrys ja kärsivällisyys. Tuloksia ei tule hetkessä, mutta niiden eteen kannattaa tehdä töitä!
Päivän päätteeksi Aava & Bangin luova johtaja Mikko Kalliola ravisteli ajatuksiamme siitä, että maailman parhaan markkinoinnin tekemisessä on samat pelisäännöt meillä ja maailmalla. Pääset pitkälle muistamalla seuraavan nelikon: vison, ydinviestin, ihmiset sekä toimeenpanon. Kyse on viime kädessä siitä, miten saamme ihmiset ymmärtämään muutoksen, jonka maailmaan teemme sekä kokemaan syvää merkityksen ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Miten sinä juhlistat Suomalaisen ruoan päivää? Iskussamaailmalle kannustaa kaikkia valmistamaan tänään arkiruokaa kotimaisista raaka-aineista!
Iskussa maailmalle: Grow Global -teemapäivä
Julkaistu 29 elokuun, 2019
Ylijäämäviennistä strategiseen vientiin!
Iskussa maailmalle -kasvuohjelma on osoitus elintarvikealan yritysten rohkeudesta ja innokkuudesta kehittää vientiä niin uusien markkinoiden avaamisessa, brändäyksessä, markkinointiosaamisen kehittämisessä kuin uusien yhteystyömallien rakentamisessa.
Kasvumatkalla on mukana suuri joukko kotimaisia elintarvikealan huippuja ja pian on heidän aika tavata toisensa, kun ensimmäinen Iskussa maailmalle: Grow Global -teemapäivä järjestetään tiistaina 03.09.2019 Jyväskylässä.
Päivän ohjelma
KONEET KÄYNTIIN: EROTELLAAN MENESTYSTEKIJÄT MERKITYKSETTÖMÄSTÄ PUUHASTELUSTA
Tilaisuuden avaa Aava & Bangin liiketoimintajohtaja Vilja Laaksonen
Mikä erottaa menestyjät muista: tutkittua tietoa pk-yritysten menestystarinoista.
Tutkimustietoa menestyneiden elintarvikealan kansainvälistymistarinoiden takaa meille tarjoaa professori Tanja Leppäaho, joka on Suomen johtava pk-yrityskentän kansainvälistymistutkija. Leppäahon tutkimuskenttä on vakuuttava; ihmisten johtamista, suhdetoiminnan mahdollisuuksia ja verkoston rakentamista kansainvälisellä kentällä.
KÄSIJARRU POIS PÄÄLTÄ: LAITETAAN TÄRKEIMMÄT ASIAT KUNTOON JOKAISEN YRITYKSESSÄ
Viennin sudenkuopat ja miten välttää ne: Asiantuntijoiden paneelikeskustelu with a twist.
Pönötyspaneelit heitetään romukoppaan, kun Kalliolan Mikon johdolla suunnataan kohdevalo viennin sudenkuoppiin ja etsitään polku niiden ohi. Tässä paneelissa on elämän maku, viennin konkareiden näkökulmasta!
Kädet saveen -vientiklinikat
Tehotunnin aikana ei vain höpötellä – vaan tehdään asioita ja poistetaan esteitä vientipolulta konkreettisesti. Asiantuntijat auttavat sinua tekemään tärkeitä päätöksiä, löytämään ja sulkemaan vaihtoehtoja pois sekä päättämään oikeat tavat edetä. Jätä turha häslääminen ja anna ammattilaisten auttaa sinut strategiseen ja harkittuun vientityöhön! Vientiklinikoiden teemat:
TALLIT TUTUKSI: OPIT KISAN KÄRKIKUSKEILTA
Mitä oppeja ruotsalaisilta? Löfbergsin tie elintarvikebrändiksi ja vientimenestykseksi.
Leif Sjöblomin johdolla pääsemme uppoutumaan kahvin maailmaan. Tutustumme Löfbergsin tarinaan ja siihen, mitä oppeja me voimme hyödyntää ruotsalaisilta koskien elintarvikebrändäystä ja vientimenestyksen luomista.
Onnistuneet vienticaset -potpuri
Mikko Kalliolan johdolla käymme lyhyessä ajassa läpi huikean määrän onnistuneita tarinoita vientirintamilta sekä kaivamme esiin onnistumisen eväät jokaisesta.
OMA TALLI KUNTOON: TALLITIIMIN RAKENTAMINEN
Strategisten yhteistyökumppaneiden haku ja ensimmäiset askeleet
Harvalla pk-yrityksellä on yksinään resursseja tai muuten järkeä lähteä tekemään vientiä täysin omillaan. Tarvitaan asiantuntijatahoja sekä muita yrityksiä kumppaneiksi. Verkottumisosiossa autamme sinua kartoittamaan keitä tarvitset, löytämään oikeat kumppanit sekä käymään ensimmäiset neuvottelut heidän kanssaan jo paikan päällä. Neuvottelut luistavat paremmin pienen purtavan äärellä, jonka Grow Global – tapahtuma tarjoaa sujuvoittamaan alkavaa yhteistä taivalta.
”Mieli, jonka uusi kokemus on kerran laajentanut,
ei koskaan palaa vanhoihin mittoihinsa.”
– Oliver Wendell Holmes
Tuoretie logistiikan osaajakumppanina Grow Global tapahtumissa!
Iskussa maailmalle – hankkeen osaajatiimi vahvistuu logistiikkaosaamisella erityisesti valtakunnallisten tapahtumapäivien osalta. Tervetuloa mukaan 3.9. selvittämään vastaukset Tuoretien asiantuntijoiden kanssa omiin jakeluteihin, kuljetuksiin tai logistiikan sähköisiin palveluihin liittyviin avoimiin kysymyksiin! Tuoretien logistiikkapäälliköt Jaakko Saha ja Mikko Hahka ovat käytettävissäsi tapahtumaständillä, asiantuntijapaneelissa kertomassa viennin logistisista sudenkuopista sekä klinikoilla ja yhteistyöosiossa vastaamassa suoraan juuri sinun kysymyksiisi. Voit kysyä esim. näihin teemoihin liittyen:
Vienti, tuonti, Passitus
Tullaus ja huolinta
Kuljetussopimukset ja kuljetusvakuutukset
Viranomaisyhteistyö (Tulli, Mavi, Evira)
Kumipyöräkuljetukset koko Eurooppaan (lämpötilasäädellyt)
Konttiliikenne ympäri maailman
Meri – lento – kumipyörä liikenne kokonaisuudessaan
Tuoretie Oy on suomalainen elintarvikelogistiikan asiantuntija, joka ohjaa, kehittää ja tuottaa laadukkaita ja kustannustehokkaita logistiikkapalveluita elintarviketeollisuudelle sekä muille yritysasiakkaille. Toiminta-alue kattaa kotimaan lisäksi Pohjoismaat ja Euroopansekä maapallon eri osa-alueet merikontti liikenteellä. Tällä hetkellä elintarvikelogistiikkaa tehdään lisäksi valtavasti myös Kauko-Idän ja Kiinan markkinoille.
Etkö ole ilmoittautunut vielä, vaikka kalenterissa on vielä tilaa? Ei huolta. Ilmoittaudu mukaan nyt, niin me tapaamme jo ensi viikolla! Jatketaan yhdessä matkaa iskussa maailmalle!
Kasvua elintarvikealalle Iskussa maailmalle -kasvuohjelman kautta!
Julkaistu 6 kesäkuun, 2019
Tänä vuonna käynnistyy ensimmäistä kertaa Iskussa maailmalle -kasvuohjelma. Elintarvikealan yrityksille suunnattu kasvuohjelma kääntää elintarvikealan toimijoiden kansainvälisen kasvuvaihteen päälle liiketoiminnan peruslähtökohdista käsin. Ohjelma vahvistaa vientituotteiden kehittämistä, tukee kasvuhakuisten yritysten verkottumista sekä laajentaa elintarvikealan yritysten ymmärrystä kansainvälisen kasvun mahdollisuuksista, haasteista ja vaatimuksista.
Ohjelmaan osallistuvia yrityksiä sparrataan ja valmennetaan kaksivuotisen ohjelman aikana elintarvikealan asiantuntijoiden toimesta. Tämä konkretisoituu jokaiselle yritykselle räätälöityyn, kansainvälistymisen näkökulmasta luotuun liiketoiminta -ja markkinointisuunnitelmaan.
Kasvuohjelma sisältää kahden vuoden aikana neljä kasvutyöpajaa, kolme valtakunnallista teemapäivää sekä yrityskohtaista konsultointia. Jokaisen kasvutyöpajan teemaa käsitellään vähintään kolmella eri paikkakunnalla, eri ajankohtina. Näin ollen osallistuva yritys voi valita juuri itselleen sopivan ajankohdan kustakin teemasta.
Kasvutyöpajojen teemoja ovat kohdemarkkinaymmärrys ja yhteistyökumppaniverkosto, liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma, brändäys ja ydinviesti sekä markkinoinnin toimenpiteet ja johtaminen.
Kasvua tehdään ohjelmassa yksin ja yhdessä: kasvattamalla yritysten kilpailukykyä sekä verkoston voimaa hyödyntämällä. Me haluamme varmistaa, että kotimaiset elintarvikealan yritykset lähtevät Iskussa maailmalle.
Yritys!
Mikäli kaipaat apua ja innostusta brändäyksen, kaupallistamisen, innostuksen sekä osaamisen kehittämisessä ja haluaisit yrityskohtaista konsultointia näistä asioista, on meidän aika lähteä yhdessä Iskussa maailmalle.
Matkaan ehtii vielä mainiosti mukaan. Ensimmäisen vaiheen kasvutyöpajoja järjestetään vielä 18.6 Helsingissä, 14.8 Tampereella ja 29.8 Oulussa. Kasvuohjelman hinta on 1200 euroa + ALV ja ohjelma toteutetaan Maa- ja metsätalousministeriön rahoituksella yhteistyössä MTK:n kanssa.
Lähdetkö matkaan mukaan? Ilmoittaudu mukaan osoitteessa https://iskussamaailmalle.fi/ tai laita meille viestiä osoitteeseen maailmalle@bang.fi, niin olemme yhteydessä sinuun!
Seuraa meitä!
Ilmoittaudu mukaan täällä!
Kurkkaa video meistä täältä!
Instagram: @iskussamaailmalle
Facebook: Iskussa maailmalle
Iskussa maailmalle -kasvuohjelma on käynnissä!
Julkaistu 2 toukokuun, 2019
Iskussa maailmalle -kasvuohjelma sisältää neljä kasvutyöpajaa, kolme valtakunnallista teemapäivää sekä yrityskohtaista konsultointia. Jokaisen kasvutyöpajan teemaa käsitellään vähintään kolmella eri paikkakunnalla, eri ajankohtina. Mukana oleva yritys voi valita itselleen sopivimman ajankohdan kustakin teemasta. Kasvutyöpajojen teemoja ovat kohdemarkkinaymmärrys ja yhteistyökumppaniverkosto, liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma, brändäys ja ydinviesti sekä markkinoinnin toimenpiteet ja johtaminen.
1. Kasvutyöpaja: Tunne bisneksesi
Kansainvälistyvä elintarvikealan yritys on tunnebisneksessä. Mitä se tarkoittaa yrityksesi kansainvälistymissuunnitelman näkökulmasta?
Kasvutyöpajan avainsanat: brändikonsepti, kohdemarkkinaymmärrys, kumppaniverkosto
Hyppää kanssamme tunnebisneksen maailmaan!
22.05.2019 Jyväskylä
18.06.2019 Helsinki
14.08.2019 Tampere
29.08.2019 Oulu
Valtakunnallinen teemapäivä:
Ylijäämäviennistä strategiseen vientiin
Case-esimerkkejä ja tutkimustietoa menestyneiden kansainvälistymistarinoiden takaa.
03.09.2019 JYVÄSKYLÄ
2. Kasvutyöpaja: Innosta onnistumaan, onnistu innostumaan
Kansainvälistymisprosessi tarvitsee taustalleen toimintaa ohjaavan ja mittaamisen mahdollistavan suunnitelman, joka kytkeytyy yrityksen visioon ja saa arjessa ihmeitä aikaan. Työpajan yhteydessä toteutetaan ensimmäinen yrityskohtainen sparraus asiantuntijan kanssa. 45 minuutin mittaisen sparrauksen aikana kirkastetaan kansainvälisen markkinoinnin johtamismallia.
Kasvutyöpajan avainsanat: liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma, visio, arvot
Innostu ja onnistu kanssamme!
24.09.2019 Kuopio
23.10.2019 Jyväskylä
12.11.2019 Turku
3. Kasvutyöpaja: Rakenna koukuttava tarina
Innostava brändi rakentuu tarinan varaan, mikä mahdollistaa erottautuminen kansainvälisillä markkinoilla.
Kasvutyöpajan avainsanat: brändäys, ydinviesti, kaupallistaminen
Sukella kanssamme tarinoiden maailmaan!
28.01.2020 Tampere
11.02.2020 Helsinki
27.02.2020 Seinäjoki
Valtakunnallinen teemapäivä:
Kansainvälistymisen rahoittaminen ja resursointi
Tietoa kansainvälistymisen rahoittamiseen ja verkottumismahdollisuus tulevaisuuden vientiosaajien kanssa.
31.3.2020 TAMPERE
4. Kasvutyöpaja: Markkinoinnin toimenpiteet- ja johtaminen
Kansainvälistyvä yritys tarvitsee sitoutuneita avainhenkilöitä ja kumppaneita sekä mallin toiminnan ja viestinnän johtamiseen arjessa. Työpajan yhteydessä toteutetaan toinen yrityskohtainen sparraus asiantuntijan kanssa. 45 minuutin mittaisen sparrauksen aikana happotestataan yrityksen kansainvälistymistavoitteita.
Kasvutyöpajan avainsanat: kasvumarkkinoinnin johtamisjärjestelmä, sisäinen viestintä, sitouttaminen
Perehdytään yhdessä Markkinoinnin toimenpiteisiin ja -johtamiseen!
07.05.2020 Kuopio
26.05.2020 Jyväskylä
09.06.2020 Helsinki
Valtakunnallinen teemapäivä:
Verkostosta voimaa kansainvälistymiseen
Case-esimerkkejä onnistuneesta verkostoyhteistyöstä ja sen johtamisesta arjessa.
Syksy 2020
Miten pääsemme mukaan?
Onko ilmoittautuminen vielä tekemättä? Ei hätää. Ehditte mainiosti mukaan matkaan. Täytä ilmoittautumislomake täällä, niin me olemme yhteydessä sinuun. Lähdetään yhdessä Iskussa maailmalle.
Tilaa kyselytutkimuksen tulokset
Julkaistu 14 maaliskuun, 2019
Tutkimustulokset ovat täällä ja ladattavissa kokonaan tämän viestin lopussa!
63 %:lla vastaajista vientiä alle 10 % liikevaihdosta tai toimintaa pelkästään kotimaan markkinoilla.
Iskussa maailmalle -hankkeen yhteydessä toteutetun kyselytutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa suomalaisten elintarvikealan yritysten valmiuksia kansainvälistymiseen. Tutkimus toteutettiin tammi-helmikuussa 2019 sähköisenä kyselytutkimuksena osoitteessa www.iskussamaailmalle.fi. Tutkimukseen vastasi yhteensä 73 elintarvikealan yritystä, joista 63 % toimii ainoastaan kotimaan markkinoilla tai vie alle 10 % liikevaihdosta kansainvälisille markkinoille. Vastaajista 88 %:lla tahtotilana on kuitenkin laajentaa toimintaa kansainvälisille markkinoille.
Suhtautuminen kotimarkkinoihin optimistinen
Vaikka tutkimukset osoittavat, että kotimainen elintarvikeala voi kasvaa vain kansainvälistymisen kautta, oli suhtautuminen kotimarkkinoihin optimistinen. Vastaajista 70 % koki olevansa kotimarkkinoilla alan vahva toimija ja 89 % piti tuotteitaan kilpailukykyisinä kotimarkkinoilla. Vastaajista jopa 78 % uskoi pystyvänsä kasvamaan kotimarkkinoilla.
53 % vastaajista kokee markkinoinnin haastavaksi
Kansainvälistymisen kynnyksellä kaivataan tukea erityisesti kohdemarkkinaymmärrykseen, lisäarvon tekemiseen, markkinointiin sekä brändäykseen ja ydinviestiin. Muun muassa näihin haasteisiin tarjoamme apua Iskussa maailmalle -kasvuohjelman avulla.
Kasvuohjelma kääntää elintarvikealan toimijoiden kansainvälisen kasvuvaihteen päälle jo liiketoiminnan peruslähtökohdista käsin vahvistamalla vientituotteiden kehittämistä sekä tukemalla kasvuhakuisten yritysten verkottumista.
Yritykselle tämä tarkoittaa sitä, että ohjelman aikana rakennetaan asiantuntijoiden sparrauksella kirkastettu liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma kohdemarkkinan tarpeet huomioiden sekä kehitetään yrityksen kansainvälistymisosaamista kasvutyöpajoissa, yrityskohtaisessa sparrauksessa ja valtakunnallisissa teemapäivissä.
Lisäksi yritys pääsee tapaamaan potentiaalisia yhteistyö- ja jakelukumppaneita sekä tulevaisuuden osaajia teemapäivissä, saa tukea vientiosaajan rekrytointiin ja pääsee verkottumaan muiden kasvuhakuisten elintarvikealan yritysten kanssa.
Lataa tutkimustulokset kokonaisuudessaan sähköpostiisi alla olevan lomakkeen kautta.
Ilmoittaudu mukaan!
Julkaistu 1 maaliskuun, 2019
Iskussa maailmalle -hanke kääntää elintarvikealan toimijoiden kansainvälisen kasvuvaihteen päälle jo liiketoiminnan peruslähtökohdista käsin vahvistamalla vientituotteiden kehittämistä sekä tukemalla kasvuhakuisten yritysten verkottumista. Yrityksellesi tämä tarkoittaa sitä, että..
1. Rakennat ohjelman aikana asiantuntijoiden sparrauksella kirkastetun liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelman kohdemarkkinan tarpeet huomioiden.
2. Pääset kehittämään yrityksesi kansainvälistymisosaamista kasvutyöpajoissa, yrityskohtaisessa sparrauksessa ja valtakunnallisissa teemapäivissä.
3. Pääset tapaamaan potentiaalisia yhteistyö- ja jakelukumppaneita sekä tulevaisuuden osaajia valtakunnallisissa teemapäivissä.
4. Saat tukea vientiosaajan rekrytointiin.
5. Pääset verkottumaan muiden kasvuhakuisten elintarvikealan yritysten kanssa.
KASVUTYÖPAJOJEN TEEMAT
1. Kohdemarkkinaymmärrys ja yhteistyökumppaniverkosto
2. Liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma
3. Brändäys ja ydinviesti
4. Markkinoinnin toimenpiteet ja johtaminen
VALTAKUNNALLISET TEEMAPÄIVÄT
Teemapäivissä kuullaan kansainvälistymisen huippuasiantuntijoita sekä tavataan potentiaalisia yhteistyö- ja jakelukumppaneita ja tulevaisuuden osaajia.
MITÄ MAKSAA?
Ohjelma käynnistyy toukokuussa 2019 ja päättyy syksyllä 2020. Jätä yhteystietosi alla olevan linkin kautta ja ilmoittaudu mukaan! Olemme sinuun yhteydessä pikimmiten ja käymme kokonaisuuden vielä yhdessä läpi. Rakennetaan yhteisvoimin kasvupolku, joka palvelee parhaiten juuri sinun yrityksesi tarpeita. Lähdetään yhdessä Iskussa maailmalle!
Iskussa maailmalle: hankkeen taustat
Julkaistu 14 marraskuun, 2018
Ruoka on noussut yksilön identiteettiä ja arvoja määrittäväksi trendiksi samaan aikaan kun siitä on muodostunut globaali ilmiö. Suomalaisella elintarvikealalla on paljon vahvuuksia kansainvälistymistä ajatellen: laadukas tuotekehitys, maltilliset palkkaratkaisut, kohtuulliset raaka-ainekustannukset ja esimerkiksi puhtaat raaka-aineet. Toisaalta kotimaisen alkutuotannon kustannuskilpailukyky on Etlan ja Luken (2017) selvityksen mukaan heikko ja sen odotetaan heikentyvän entisestään lähivuosina. Sitäkin isomman haasteen muodostaa suomalaisen elintarvikeketjun kotimarkkinakeskeisyys. Elintarvikealalla toimivat yritykset kehittävät tuotteita ja palveluita kotimarkkinoita varten, jossa kasvu tapahtuu muiden kustannuksella. Vientiin on satsattu vasta sitten, jos kotimarkkinat eivät ole vetäneet koko tuotantovolyymiä. Tämä johtaa siihen, että kansainvälisille markkinoille yritetään kaupata Suomen markkinoille kehitettyjä tuotteita heikoin tuloksin.
Iskussa maailmalle on elintarvikealan yrityksille suunnattu kasvuohjelma, jonka tavoitteena on parantaa ruokaviennin edellytyksiä valtakunnallisella tasolla. Tähän tavoitteeseen pyritään kääntämällä elintarvikealan toimijoiden kansainvälinen kasvuvaihde päälle jo liiketoiminnan peruslähtökohdista käsin, vahvistamalla brändättyjen vientituotteiden kehittämistä raaka-aine ja puolivalmisteiden sijaan sekä tukemalla kasvuhakuisten yritysten verkottumista ja osaajarekrytointia.
Hankkeen aikana konseptoidaan ja pilotoidaan vientiä tukeva kasvuohjelma kasvuhakuisille elintarvikealan yrityksille, jonka avulla vahvistetaan yrittäjien ja avainhenkilöiden osaamista heille räätälöidyn valmennusohjelman avulla. Iskussa maailmalle -kasvuohjelma koostuu sekä alueellisista että valtakunnallisista toimenpiteistä, joiden avulla vahvistetaan yritysten vientiedellytyksiä.
Suomen elintarvikealaa leimaa vahva kotimarkkinakeskeisyys – toimialan kotimaisuusaste on peräti 86 %. Tämä trendi näkyy vahvasti myös tuotekehityksessä, joissa kotimaan markkinakenttää pidetään usein itsestään selvänä lähtökohtana. Kotimaasta haettava kasvu on myös pois toisilta toimijoilta, eikä se edistä alan kilpailukykyä. Kotimarkkinakeskeisyys on erityinen haaste nyt, kun globaalit elintarvikemarkkinat tuovat kansainvälisiä kilpailijoita Suomen sisämarkkinoille.
Suomen elintarvikeala voi kasvaa ja kehittyä vain viennin kautta. Suomen koko kansainvälisen elintarvikekaupan koko on 6 miljardia euroa, josta 1,5 miljardia tulee suorasta viennistä. Venäjän poliittisen tilanteen seurauksena viennistä on pudonnut pois noin 300 miljoonaa euroa, joten tämä vaje tulee kuroa umpeen kasvattamalla vientiä muille markkinoille.
Vain noin 13–14 % suomalaisista elintarvikealan pk-yrityksistä toimii kansainvälisillä markkinoilla. Toisaalta näilläkin yrityksillä viennin osuus liikevaihdosta on keskimäärin 5–10 %, kun taas isommilla yrityksillä viennin osuus liikevaihdosta vaihtelee 20–60 % välillä. Voidaan siis nähdä, että etenkin pk-yritysten keskuudessa on merkittävää kasvupotentiaalia, mitä ei vielä hyödynnetä kansainvälistymisen näkökulmasta.
Käytännössä suomalaisen elintarvikealan viennin kasvu voi rakentua lisäämällä joko jo kansainvälistä kauppaa tekevien yritysten viennin osuutta tai nostamalla uusia yrityksiä kansainväliselle kentälle. Tämän hankkeen tavoitteena on tunnistaa potentiaalisia vientiyrityksiä sekä aktivoida ja virittää valittujen yritysten liiketoiminnan lähtökohdat huippuunsa ennen kansainvälisen loikan ottamista.
Vastaa kyselytutkimukseen!
Julkaistu 14 marraskuun, 2018
Haluamme oheisella kyselytutkimuksella kartoittaa suomalaisten elintarvikealan yritysten valmiuksia kansainvälistymiseen. Kysely on osa MTK:n, Luonnonvarakeskuksen, Lomalaitumen ja Aava & Bang Oy:n Ruokavienti kasvuun -hanketta. Hankkeen sisällä toteutetaan Iskussa maailmalle -koordinaatiohanke, joka on kotimaisille elintarvikealan yrityksille suunnattu ohjelma, jonka tavoitteena on parantaa ruokaviennin edellytyksiä valtakunnallisella tasolla. Tähän tavoitteeseen päästään kääntämällä elintarvikealan toimijoiden kansainvälinen kasvuvaihde päälle jo liiketoiminnan peruslähtökohdista käsin, vahvistamalla vientituotteiden kehittämistä sekä tukemalla kasvuhakuisten yritysten verkottumista.
Vastauksistanne on meille suuri apu hankkeemme kohdentamista varten. Siksi toivomme, että vastaatte kaikkiin kysymyksiin. Tulemme lähettämään tiiviin koonnin tämän kyselytutkimuksen tuloksista yhteystietonsa jättäneille tammikuun 2019 aikana. Lomakkeella antamiasi tietoja tullaan käsittelemään ehdottoman luottamuksellisesti.
Kerromme mielellämme lisätietoja hankkeesta sekä kyselytutkimuksesta. Voit ottaa meihin yhteyttä osoitteella maailmalle@bang.fi.
Kiitos jo etukäteen vastauksistasi!
Manifestimme: Kotimaisen ruuan puolesta
Julkaistu 14 marraskuun, 2018
Äidiltä rakkaus, äidiltä syli, äidiltä maito, äidiltä kieli ja äidin perintönä isien maa.
Tähän rakkaaseen maahan on kylvetty ja sitä on kaskettu ja siitä huolta pitämällä olemme saaneet siltä paljon enemmän kuin olisimme ikinä uskoneet toivoa. Isien maan anti on ollut ikiajat suomalaisen rakennusaineena, aina pettuleivästä väskynäsopan kautta notkuviin pöytiin linnan juhlilla. Maa on antanut ja maa on ottanut mutta koskaan se ei ole jättänyt palkitsematta.
Meillä syödään maailman parasta ruokaa. Parhaalla ruualla emme suoraan tarkoita makua, näköä tai määrää sillä jossakin ruoka voi olla maukkaampaa, näyttävämpää tai runsaampaa. Parhautta ei mitata vain yhdellä mittapuulla, vaan se koostuu kokonaisuudesta, johon yhdistyy puhtaus, runsaus, rakkaus, maku, näkö ja kaikki se, mitä isänmaa meille antaa.
Suomalainen ruoka on yksi asia, mistä voimme sukupuoleen, ikään, kokoon tai asemaan katsomatta olla tosissaan ylpeitä. Se on se ikiaikainen nauttimus, joka jokaisen, ei pelkästään suomalaisen itsensä, tulisi syntymäoikeutenaan kokea.
Meidän tulee itsemme uskoa vankkumattomaan totuuteen isänmaan antimista ja uskoa, että siitä kertomalla ja sitä levittämällä rajojemme yli, saamme arvostuksen nousemaan korkeuksiin, josta emme uskalla tässä päivässä edes unelmoida. Tästä syystä jokaisen itseensä edes rahtusen uskovan tulisi ajatella asiaa laajemmin ja ponnistaa lähtökohdista huolimatta pidemmälle ja korkeammalle, yksin ja yhdessä.